Veelgestelde vragen

Welkom op de pagina met veelgestelde vragen over de collectieve actie tegen Nederlandse energieleveranciers namens consumenten en kleine bedrijven. Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de actie, de eisen en wat deze voor u kunnen betekenen.

Over mijn situatie

Kan ik mij aanmelden?

Ja, de aanmelding is geopend voor alle mensen, gezinnen en kleine bedrijven die hiervoor in aanmerking komen.

Waar kan ik mij aanmelden?

U kunt uw aanmelding voltooien op mijnenergieclaim.nl.

Tot wanneer kan ik mij aanmelden?

De deadline voor het aanmelden is nog niet vastgesteld, maar we moedigen iedereen die nadeel heeft ondervonden aan om hun claim zo snel mogelijk aan te melden. Zo kan de stichting meer informatie verzamelen, wat onze positie versterkt en ons in staat stelt een grondig onderzoek uit te voeren voor deze massaclaim.

Kan ik meerdere contracten van energieleveranciers aanmelden?

Ja, consumenten kunnen contracten met meerdere Nederlandse energieleveranciers hebben gehad sinds de als onwettig veronderstelde prijsverhogingen in variabele energiecontracten zijn begonnen. Gebruik het formulier op mijnenergieclaim.nl om elk bedrijf te selecteren dat u van elektriciteit en/of gas heeft voorzien.

Ontvang ik een bevestiging van mijn aanmelding?

Ja, iedereen die zich aanmeldt, ontvangt een bevestigings-e-mail op het e-mailadres dat zij in hun claim hebben opgegeven. Als u heeft aangegeven dat u op de hoogte wilt worden gehouden, ontvangt u regelmatig updates over uw claim en de voortgang hiervan.

Hoeveel geld krijg ik terug?

Hoewel dit nog niet bekend is, doet de Stichting Consumer Justice al het mogelijke om terugbetalingen te bereiken voor consumenten die schade hebben geleden. Eerst moet echter informatie worden verzameld van de getroffen mensen. Nadat dit stadium is afgerond, analyseren onze experts deze gegevens en stellen ze schadeschattingen op. Hierna wordt vastgesteld wat de beste en meest toepasselijke manier is om de ten onrechte betaalde energiekosten terug te eisen.

Wanneer krijg ik geld terug?

De Stichting Consumer Justice heeft een dagvaarding ingediend. Als de rechtbank in het voordeel van de Nederlandse consumenten beslist, ontvangen degenen die hierbij betrokken zijn en er recht op hebben een vergoeding. Vanaf het moment van aanmelden en naarmate het tijdpad duidelijker wordt houdt ons team de deelnemers gedurende het proces op de hoogte en stellen zij de deelnemers direct ervan op de hoogte als er specifiekere informatie beschikbaar komt.

Ik heb op dit moment een variabel contract. Wat kan ik doen?

Als u uw claim bij de Stichting Consumer Justice aanmeldt, proberen we niet alleen compensatie voor u te bereiken voor wat u mogelijk in het verleden te veel hebt betaald. We nemen we ook huidige en toekomstige te hoge rekeningen mee, naast nog vast te stellen bedragen die wellicht onder de clausule voor oneerlijke prijswijzigingen vallen.

Ik heb een dynamisch contract. Kan ik me toch aanmelden?

Nee, dynamische contracten zijn anders dan variabele contracten. Alleen mensen die in het verleden een variabel contract hadden of dit nu hebben, kunnen een claim indienen.

Hoe bepaal ik voor hoeveel ik ben benadeeld?

Volgens een lopende analyse heeft iedereen in Nederland met een variabel energiecontract te maken gehad met oneerlijke prijsstijgingen voor gas en elektra. Deze clausule is al door de rechtbank als oneerlijk beoordeeld, en nu is het aan consumenten om daar actie op ondernemen. De gemiddelde geleden schade per Nederlands huishouden ligt rond de € 1000 en kan meer dan € 5000 zijn.

De schade is afhankelijk van de volgende omstandigheden: of u een enkele of dubbele elektriciteitsmeter hebt, het prijsplafond in 2023, hoe vaak tijdens uw contract de tarieven zijn gewijzigd, de tarieven die u hebt betaald voor gas en elektriciteit toen u met het contract startte en de wijzigingen die u tijdens de levering hebt aangebracht.

Moet ik mijn energierekeningen aanleveren?

Nee, in dit stadium nog niet. Voor nu hoeft u zich alleen aan te melden en uw initiële steun aan te geven. In een stadium later in het onderzoek kan u worden gevraagd meer informatie te geven over uw leveranciers en/of rekeningen en facturen. Tijdens de claim wordt er weinig van de deelnemers gevraagd.

Ik heb alleen mijn jaarafrekeningen. Is dat voldoende?

In een later stadium van het onderzoek vragen we alle eisers zo gedetailleerd mogelijke factureringsgegevens aan te leveren. Als jaaroverzichten de meest uitgebreide overzichten zijn die u heeft, zullen we u vragen deze te uploaden voor beoordeling.

Van welke jaren wilt u factuurgegevens ontvangen?

De claim heeft betrekking op de jaren vanaf 2017 tot heden, en we vragen eisers factuurgegevens in te dienen voor alle jaren sindsdien waarin zij een contract met variabele tarieven hadden bij een energieleverancier.

Ik heb me al voor een andere claim aangemeld. Kan ik me toch bij u aanmelden?

U kunt zich aanmelden bij de Stichting Consumer Justice als u nog geen deelname-overeenkomst (overeenkomst van opdracht) hebt getekend bij een andere organisatie voor een claim tegen een of meer energieleveranciers. Wat als u elders zo'n contract bent aangegaan? In dat geval kunt u hier wellicht niet kosteloos vanaf en/of kunt u zich bij ons wellicht alleen aanmelden na een bepaalde wachtperiode na beëindiging. We raden u daarom aan dit goed na te gaan.

Waarom hebben jullie informatie van mij nodig?

Hoewel de hoeveelheid in eerste instantie verzamelde gegevens tot een minimum wordt beperkt, kan de stichting in de toekomst aanvullende informatie aanvragen, zoals informatie over uw energieleverancier, rekeningen, betalingen en andere relevante gegevens. Al deze gegevens worden door ons expertteam doorgenomen en geanalyseerd ter ondersteuning van de claim en om te verzekeren dat aan van toepassing zijnde wetgeving wordt voldaan, zodat voor de getroffenen een maximaal resultaat kan worden bereikt. Meer over hoe uw gegevens worden gebruikt en over het privacybeleid van de stichting leest u in het privacybeleid.

Worden mijn gegevens veilig opgeslagen?

Hoewel de hoeveelheid in eerste instantie verzamelde gegevens tot een minimum wordt beperkt, kan de stichting in de toekomst aanvullende informatie aanvragen, zoals informatie over uw energieleverancier, rekeningen, betalingen en andere relevante gegevens. Al deze gegevens worden door ons expertteam doorgenomen en geanalyseerd ter ondersteuning van de claim en om te verzekeren dat aan van toepassing zijnde wetgeving wordt voldaan, zodat voor de getroffenen een maximaal resultaat kan worden bereikt. Meer over hoe uw gegevens worden gebruikt en over het privacybeleid van de stichting leest u in het privacybeleid.

Ik heb een vraag over mijn situatie. Hoe neem ik contact op met de stichting?

Ons team staat klaar om vragen te beantwoorden en u te helpen bepalen of u in aanmerking komt voor het indienen van een claim. Stuur de stichting een e-mail via info@mijnenergieclaim.nl.

Kan ik me ook aanmelden als ik een variabel contract heb met een andere energieleverancier dan Vattenfall?

Ja, experts hebben aangegeven dat bijna alle Nederlandse energieleveranciers de oneerlijk gedachte Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers hebben gebruikt die onwettig worden geacht. Onder deze bedrijven vallen Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio en Vandebron.

Ik ben erfgenaam van iemand die gedurende de betreffende periode een variabel energiecontract had. Wat moet ik doen?

Erfgenamen van mensen die een variabel energiecontract hadden, kunnen zich ook aanmelden. Zij hoeven alleen deze informatie in het startformulier aan te geven. Dit is makkelijk en eenvoudig.

Mijn claim aanmelden

Wat gebeurt er als ik compensatie wil claimen?

Hiervoor moet u zich eerst op onze website registreren door een eenvoudig formulier in te vullen en een paar basale vragen te beantwoorden. Dat is alles wat u voor nu hoeft te doen. We zenden u aanvullende informatie en instructies toe zodra deze beschikbaar komen.

Waar kan ik mij aanmelden?

Nederlandse huishoudens en kleine bedrijven kunnen zich aanmelden op energiemassclaim.nl.

Is er een deadline voor aanmelding?

Nee. De deadline voor aanmelding is nog niet vastgesteld, maar we raden iedereen met een variabel energiecontract aan zich zo snel mogelijk aan te melden. Hiermee helpt u de stichting aan te tonen dat deze representatief is en meer informatie te verzamelen.

Ik heb geen e-mailadres. Kan ik me toch aanmelden?

Hoewel aanmelden via het formulier het makkelijkste is voor het aanmelden van uw claim en het communiceren met de stichting, is ons team zich ervan bewust dat niet iedereen dit kan doen en streven we ernaar iedereen toegang te bieden die door deze situatie getroffen is. U kunt uw papieren per post opsturen naar Stichting Consumer Justice, De Entree 201, 1101 HG Amsterdam.

Kleinzakelijke claims

Kan ik een claim aanmelden onder mijn bedrijfsnaam?

Ja, eigenaren van kleine bedrijven kunnen ook schadeclaims indienen voor contracten met variabele tarieven, vanwege hetzelfde gebrek aan transparantie en eerlijkheid van Nederlandse energiebedrijven. Gebaseerd op de wet en het consumentenrecht denken we dat zij dezelfde wettelijke bescherming verdienen als consumenten. Wij denken dat bedrijfseigenaren in heel Nederland hier ook mee te maken hebben gehad. Net als consumenten hadden zij te maken met enorm stijgende energiekosten, die tot de hoogte in Europa behoorden. Dit gaf ondernemers weinig ruimte voor flexibiliteit en veroorzaakte grote zorgen over kosten en winstmarges. Nederlandse energiebedrijven hebben kleine bedrijven direct geschaad op een moment dat er al veel onzekerheden waren, zoals wereldwijde toevoerproblemen en economische instabiliteit. Wij streven ernaar eigenaren van kleine bedrijven zoals u te helpen de schade door deze oneerlijke verhogingen te verhalen.

Waar kan ik mijn kleine bedrijf aanmelden?

Eigenaren of vertegenwoordigers van Nederlandse kleine bedrijven kunnen zich aanmelden op mijnenergieclaim.nl.

Is er een deadline voor aanmelding?

Nee. De deadline voor aanmelding is nog niet vastgesteld, maar we raden kleine bedrijven die verlies hebben geleden aan zich zo snel mogelijk aan te melden. Hiermee helpt u de stichting meer steun en informatie te verzamelen. Hierdoor kunnen we beter onze representativiteit aantonen en onderzoeken hoeveel schade eigenaren van Nederlandse bedrijven hebben geleden.

Wat gebeurt er als ik compensatie wil claimen?

Eigenaren van kleine bedrijven moeten een beperkte hoeveelheid gegevens aanleveren. U moet zich eerst op onze website registreren door een eenvoudig formulier in te vullen en een paar basale vragen te beantwoorden. Dat is alles wat u voor nu hoeft te doen. We zenden u aanvullende informatie en instructies toe zodra deze beschikbaar komen.

Kan ik me aanmelden als mijn bedrijf een variabel contract heeft met een andere energieleverancier dan Vattenfall?

Ja, bijna alle Nederlandse energieleveranciers gebruiken hetzelfde oneerlijke prijswijzigingsbeding in hun Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers. Onder deze bedrijven vallen Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio en Vandebron.

Kan ik de claim voor mijn kleine bedrijf bij meerdere consumentenstichtingen aanmelden?

Formeel niet. Als u uw bedrijf al bij een andere consumentenstichting hebt aangemeld, kunt u zich aanmelden bij de Stichting Consumer Justice als u nog geen deelname-overeenkomst (overeenkomst van opdracht) hebt getekend bij een andere organisatie voor een claim tegen een of meer energieleveranciers. Wat als u elders zo'n contract voor uw bedrijf bent aangegaan? In dat geval kunt u hier wellicht niet kosteloos vanaf en/of kunt u zich bij ons wellicht alleen aanmelden na een bepaalde wachtperiode na beëindiging. We raden u daarom aan dit goed na te gaan.

Ik heb geen KvK-nummer meer voor mijn kleine onderneming. Kan ik nog steeds meedoen?

Via het handelsregister van de Kamer van Koophandel, online te raadplegen, kan aan de hand van andere gegevens, zoals de handelsnaam van de onderneming, als het goed is het KvK-nummer (tegen betaling) worden opgevraagd.

Mogelijke compensatie

Wat gaat de massaclaim van de Stichting Consumer Justice doen?

De Stichting Consumer Justice wil ervoor zorgen dat alle eigenaren van kleine bedrijven worden gecompenseerd die verlies hebben geleden door oneerlijke wijzigingen van variabele tarieven door Nederlandse energiebedrijven. Ons doel is het best mogelijke resultaat te behalen voor de getroffenen en de grondigste en sterkste zaak voor onze cliënten op te bouwen.

Over de energiemassaclaim

Waar gaat deze claim over?

In het kort: zowel de Rechtbank Amsterdam als het Gerechtshof Amsterdam hebben geoordeeld dat tariefverhogingen voor variabele energiecontracten van Nederlandse energieleveranciers onwettig en onvoldoende transparant zijn, en daarmee strijdig met het Europees en Nederlands consumentenrecht.

Sinds 1 april 2017 hebben Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio en Vandebron een prijswijzigingsbeding toegepast in de (algemene voorwaarden van) variabele energiecontracten voor consumenten en kleine bedrijven, die hen toestond leveringstarieven unilateraal te wijzigen. Zij blijven dit beding gebruiken. De redenen voor en het bereik van deze unilaterale tariefswijzigingen zijn echter niet aangegeven. Ook is onduidelijk wanneer de energieleveranciers deze unilaterale tariefswijzigingen doorvoeren.

Dit beding stelt Nederlandse energiebedrijven daardoor in staat tarieven unilateraal te wijzigen, met name te verhogen, wanneer en waarom ze dat ook willen. Hierdoor dragen Nederlandse consumenten en kleine bedrijven de last van de negatieve marktontwikkelingen en bedrijfsrisico's die energiebedrijven kunnen tegenkomen, ten minste in grotere mate dan gerechtvaardigd. De afgelopen jaren kregen consumenten en kleine bedrijven vaak te maken met onverwachte en significante verhogingen van hun energiekosten. De Telegraaf schreef zelfs dat Nederlandse huishoudens zeven keer meer voor gas betalen dan Hongaarse, en dat alleen Zweedse meer betalen. Nederlanders hebben te maken met de op een na hoogste energietarieven binnen de EU.

Hoe groot is het probleem?

Energietarieven in Nederland zijn sterk gestegen, met name sinds 2021. De schade per consument wordt geschat op gemiddeld € 1.000, maar kan meer dan € 5.000 bedragen. De claim betreft kleinverbruikers, zoals consumenten en kleine bedrijven, met een variabel energiecontract, of degenen die na introductie van het beding op 1 april 2017 zo'n contract hebben gehad. De afgelopen jaren hebben miljoenen Nederlandse huishoudens en kleine bedrijven hiermee te maken gehad. De schaal van de oneerlijke praktijken van energiebedrijven is in heel het land voelbaar en treft meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens. Veel huishoudens ervaren financiële moeilijkheden door stijgende energiekosten.

Welke energieleveranciers vallen onder de claim?

Bijna alle Nederlandse energiebedrijven gebruiken de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers uit 2017 van de branchevereniging Energie-Nederland, die als oneerlijk worden beschouwd. De energieleveranciers die onder deze actie vallen, zijn: Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio en Vandebron. Vallen alle energieleveranciers onder de claim? Experts denken dat bijna alle Nederlandse energiebedrijven de algemene voorwaarden van de branchevereniging Energie-Nederland gebruiken, die als oneerlijk worden beschouwd. Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio en Vandebron, alsmede meerdere kleinere leveranciers, vallen hieronder. Ongeveer 90% van de Nederlandse energieleveranciers is lid van de branchevereniging Energie-Nederland.

Worden alle energieleveranciers bij de claim betrokken?

Experts denken dat bijna alle Nederlandse energiebedrijven de onwettige algemene voorwaarden van de branchevereniging Energie-Nederland gebruiken, die als oneerlijk worden beschouwd. Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio en Vandebron, alsmede meerdere kleinere leveranciers, zijn hierbij betrokken. Ongeveer 90% van de Nederlandse energieleveranciers is lid van de branchevereniging.

Wie zijn getroffen door het onwettige variabele contract?

Iedereen die op dit moment een variabel energiecontract heeft of die een variabel energiecontract heeft gehad sinds de introductie van het beding in 2017 is getroffen. Hieronder vallen huishoudens (consumenten) en kleine bedrijven.

Waarom heeft Consumer Justice deze claim ingediend?

De energieleveranciers wisten dat dit beding in de variabele energiecontracten de toepasselijke wet- en regelgeving overtrad, en dan met name het (Europese) consumentenrecht. Bovendien hebben alle eerdergenoemde energieleveranciers hun tarieven sinds 1 april 2017 unilateraal verhoogd op basis van dit beding, zonder uitleg en zonder tijdige aankondiging van de verhoging. Dit betekent dat de tariefsverhogingen zonder geldige reden zijn betaald. Wij denken dat de betreffende energieleveranciers onwettig hebben gehandeld door deze oneerlijke commerciële handelswijze en aansprakelijk zijn voor de schade die zij hebben toegebracht aan alle consumenten, kleine bedrijven en gemengde kleingebruikers met variabele energiecontracten bij deze energieleveranciers. We zijn daarom collectieve acties gestart om gerechtigheid te krijgen.

Wie komen in aanspraak voor compensatie? Deze claim geldt voor iedereen die een variabel energiecontract heeft of had bij Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio of Vandebron sinds 1 april 2017. Consumenten en kleine bedrijven met variabele energiecontracten in 2021/2022 zijn het hardst getroffen, aangezien energieleveranciers de tarieven in die periode het sterkst verhoogden en hierna gedurende langere tijd hoog hielden.

Kan ik dit initiatief vertrouwen?

Ja. Samengevat is de claim van de Stichting Consumer Justice sterker, veelomvattender en beter onderbouwd dan die van andere initiatieven. Het reikwijdte is breder doordat zowel consumenten als kleine bedrijven eronder vallen, en veelomvattender door toevoeging van onderzoek naar  schendingen van het mededingingsrecht door de energiebedrijven. Dat is wat onze zaak onderscheidt.

Onze Stichting wordt ondersteund door deskundige advocaten en procesfinancier om wat wij beschouwen als de beste en sterkste collectieve actie voor zoveel mogelijk (rechts)personen te kunnen indienen. Alle leden van het bestuur van de stichting zijn professionals met een bewezen staat van dienst.

Wie komen in aanspraak voor compensatie?

Deze claim geldt voor iedereen die een variabel energiecontract heeft of had bij Vattenfall, Eneco, Essent, Energiedirect, Budget Thuis, Greenchoice, Greenchoice Zakelijk, ENGIE, Oxxio of Vandebron sinds 1 april 2017. Consumenten en kleine bedrijven met variabele energiecontracten in 2021/2022 zijn het hardst getroffen, aangezien energieleveranciers de tarieven in die periode het sterkst verhoogden en hierna gedurende langere tijd hoog hielden.

Wanneer hoor ik van u of ik in aanmerking kom voor compensatie?

Als u niet zeker weet of u in aanmerking komt voor compensatie, vindt u in deze veelgestelde vragen meer informatie over het tijdpad en de voorwaarden voor degenen die in aanmerking komen. Als u nog steeds vragen hebt, kunt u contact opnemen met ons team via info@mijnenergieclaim.nl. Daarnaast zullen we updates over de juridische procedure publiceren op onze website op https://www.mijnenergieclaim.nl/ of https://www.consumerjustice.eu 

Welke oplossing voor de claim willen we bereiken?

De Stichting Consumer Justice wil de tariefsverhogingen tenietdoen en eerlijke compensatie verkrijgen voor iedereen die schade heeft ondervonden van onverwachte en grote stijgingen van hun energiekosten door het onwettig handelen van Nederlandse energiebedrijven. We willen ook een einde maken aan hun oneerlijke handelspraktijken.

Ons doel is het best mogelijke resultaat te behalen voor de getroffenen. Omdat we ook denken dat de energiebedrijven het mededingingsrecht hebben overtreden en onwettig hebben gehandeld, houden wij hen gezamenlijk en afzonderlijk verantwoordelijk voor de al geleden en de nog steeds optredende schade.

Wat maakt deze claim anders dan andere claims tegen energiebedrijven?

Samengevat is de claim van de Stichting Consumer Justice sterker, veelomvattender en beter onderbouwd dan die van andere initiatieven.

De reikwijdte van onze claim is breder, wat een hogere compensatie voor onze cliënten kan betekenen. Onafhankelijk onderzoek door de stichting toont tevens aan dat de energieleveranciers niet alleen het ongeldige beding gebruikte voor het eenzijdig verhogen van hun tarieven, maar dit tevens deden op een georganiseerde manier die concurrentie tegenging, ondanks de waarschuwingen indertijd van de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis.

In onze massaclaim worden daarnaast meer energieleveranciers gedaagd dan in de andere twee claims. Waar andere organisaties deze collectieve tariefovereenkomst aan slechts zes energiebedrijven toerekenden, heeft onze stichting tien leveranciers gedaagd. Dit betekent onder andere dat onze claims fundamenteler en vollediger zijn en dat degenen die onze massaclaim ondersteunen, beter worden vertegenwoordigd.

Onze claim vertegenwoordigt tevens de grootste groep slachtoffers. Dankzij analyses door experts kan de stichting niet alleen consumenten en huishoudens in Nederland vertegenwoordigen, maar ook kleine bedrijven. Met deze bredere benadering, gericht op meer aangeklaagden en voor een grotere groep slachtoffers, gebaseerd op meer juridische gronden, streeft de stichting naar een definitievere uitkomst voor alle betrokkenen.

Onze claim wordt gesteund door gerespecteerde en goed gefinancierde organisaties, zodat elk aspect van onze claim zorgvuldig wordt geleid, van onderzoek en voorbereiding tot juridische maatregelen.

Waar vind ik een tijdpad voor gebeurtenissen voor de claim?

De Stichting Consumer Justice houdt een logboek bij van het onderzoek en de juridische procedures op onze pagina Over de claim, waarop u tijdens het hele onderzoeksproces updates en belangrijke datums vindt. U kunt de claim ook volgen op Facebook of Instagram.

De Stichting Consumer Justice

Wat is de Stichting Consumer Justice?

De Stichting Consumer Justice is toegewijd aan het ondersteunen van de toegang van Nederlanders tot de rechtsspraak. De Stichting Consumer Justice streeft ernaar bedrijven tot de verantwoording te roepen als deze de fout in gaan. De stichting heeft het prestigieuze advocatenkantoor bureau Brandeis in de arm genomen om ons hierin te ondersteunen. Hagens Berman, een pionier in consumentenrecht en algemeen beschouwd als een Amerikaans topadvocatenkantoor gespecialiseerd in massaclaims, financiert de claim.

Wie zijn de bestuurders?

Onze stichting wordt bestuurd door een raad van bestuur dat onder de Claimcode 2019 valt. De raad van bestuur moet aan deze claimcode voldoen en hier jaarlijks over rapporteren. De bestuursleden krijgen alleen een onkostenvergoeding met betrekking tot het functioneren van de stichting en voor het bijwonen van vergaderingen. Deze bedragen worden door een raad van toezicht vastgesteld. Het bestuur vergadert zo vaak als de bestuursleden een vergadering uitschrijven en elk bestuurslid heeft één stem. Lees meer over het bestuur van de stichting.[Q1] 

Heeft de Stichting Consumer Justice nog andere claims?

Ja, de Stichting Consumer Justice werkt op het moment aan een zaak tegen Apple vanwege het onderdrukken van concurrentie en het misbruiken van marktdominantie, gebaseerd op overtredingen van Nederlandse en Europese wetgeving. De stichting is van plan in de nabije toekomst andere zaken te starten op de relevante juridische gebieden. 

Hoe neem ik contact op met het bestuur?

Als u een algemene vraag aan de stichting hebt, stuurt u een e-mail aan info@righttoconsumerjustice.nl.

Waarom bij de Stichting Consumer Justice aanmelden, en niet bij andere stichtingen of initiatieven?

De Stichting Consumer Justice verenigt veel consumenten in een gezamenlijke claim, wat Nederlandse consumenten krachtiger laat staan en minder risico's laat lopen. We werken zonder dat u er vooraf voor moet betalen, op een no-cure-no-pay-basis. Als de claim niet wordt toegekend, hoeft u niets te betalen. De structuur van onze stichting is transparant en onafhankelijk en wordt door een raad van toezicht gecontroleerd, met strikte rapportage van hoe onze middelen voor uw zaak worden ingezet. De Stichting Consumer Justice steunt op sterke juridische expertise, met gevestigde advocatenkantoren, wat verzekert dat uw zaak professioneel en met significante juridische kracht wordt afgehandeld. Voor mensen die met oneerlijke variabele tarieven te maken hebben, betekent dit dat zij betaalbaar, transparant en collectief hun recht kunnen halen. Daarnaast denken wij dat onze stichting een winnende claim kan brengen, die strategisch, onderbouwd en alomvattend is, voor zowel consumenten als eigenaren van kleine bedrijven, die ook verrast werden door hun variabele energiecontracten.

De uitspraken van de Nederlandse rechters

Wat heeft de Rechtbank Amsterdam besloten?

24 februari 2023 oordeelde de Rechtbank Amsterdam in een zaak van een consument tegen Vattenfall dat het tariefwijzigingsbeding oneerlijk is en dat Vattenfall oneerlijke handelspraktijken had begaan door op zijn website onduidelijke informatie over het beding te geven. De rechtbank oordeelde dat het beding ongeldig was en verbood Vattenfall de tarieven van het variabele energiecontract te wijzigen.

Wat heeft het Gerechtshof Amsterdam besloten?

Vattenfall heeft zonder succes hoger beroep aangetekend. 25 maart 2025 oordeelde ook het Gerechtshof Amsterdam dat sprake was van oneerlijke handelspraktijken en dat het beding oneerlijk was. Het hof hield daarom het oordeel van de Rechtbank Amsterdam volledig in stand.

Het variabele contract

Wat is er mis met het variabele energiecontract

Uw energiecontract blijft geldig, maar het prijswijzigingsbeding voor variabele energiecontracten, zoals opgenomen in de Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers (artikel 19.3), wordt als oneerlijk beschouwd. Sinds april 2017 heeft Energie-Nederland, of beter gezegd hebben de leden hiervan (de energieleveranciers), deze algemene voorwaarden toegepast, inclusief dit oneerlijke beding. Dit betekent dat iedereen die gas en licht bij hen afneemt, ook te maken heeft gehad met deze oneerlijke tariefsverhogingen.

Wanneer moet ik een variabel energiecontract hebben gehad om me te kunnen aanmelden?

De getroffenen hebben nu een variabel energiecontract of hebben dit op enig moment na april 2017 gehad.

Hoe achterhaal ik of ik een energiecontract met dynamische, vaste of flexibele tarieven heb?

U komt erachter of uw energiecontract in Nederland variabele tarieven heeft, door te zoeken naar termen zoals 'variabel tarief', 'variabele prijzen' of een tariefstructuur die niet vastligt. Uw energieleverancier heeft specifieke informatie die aangeeft of uw prijs constant blijft gedurende een bepaalde periode of per kwartaal of jaar opnieuw wordt vastgesteld.

De volgende stappen

Wat moet ik nu doen?

Het aanmelden van uw claim via onze website is voor nu het enige dat u hoeft te doen. We zenden u aanvullende informatie en instructies toe zodra deze beschikbaar komen. In de toekomst kan het nodig zijn meer ondersteunende documenten over de facturatie of andere papieren te uploaden. U kunt erop vertrouwen dat ons juridisch team u bij elke stap van het proces zal begeleiden, en dat u hier voldoende tijd voor krijgt.

Wanneer ontvang ik een vragenlijst van u voor het indienen van een energieclaim?

De stichting kan later vragenlijsten versturen om aanvullende informatie te verzamelen, maar op dit moment hoeft u zich alleen maar te registreren via onze website. Zodra deze eerste stap is gezet, zullen we u op de hoogte houden van eventuele volgende stappen, waaronder een vragenlijst, wanneer het zover is.

Wat gebeurt er nu?

Gedurende het verloop van de massaclaim worden nieuwe ontwikkelingen op de website van de stichting gepubliceerd, en als u hebt aangegeven dat u op de hoogte wilt worden gehouden, houden we u op de hoogte.

We informeren onze eisers regelmatig over de laatste ontwikkelingen. U wordt ervan geïnformeerd zodra er ontwikkelingen zijn. Blijf op de hoogte

Word ik op de hoogte gehouden van de voortgang van mijn claim?

Ja, nadat u zich heeft aangemeld ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres dat u hebt aangegeven. Als u hebt aangegeven dat u verdere berichten van de stichting wilt ontvangen, sturen we u updates over de massaclaim en het onderzoek naarmate dit vordert.

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang van mijn claim?

Als u hebt aangegeven dat u verdere berichten van de stichting wilt ontvangen, sturen we u updates over de massaclaim en het onderzoek naarmate dit vordert. Wellicht is onze nieuwspagina handig voor u om te lezen over belangrijke updates en naderende deadlines.

Wat zijn jullie kanalen op sociale media?

De stichting blijft onze Facebook-pagina bijwerken naarmate de zaak voortschrijdt.

Wat gebeurt er als ik compensatie wil?

Hiervoor moet u zich eerst op onze website registreren door een eenvoudig formulier in te vullen en een paar eenvoudige vragen te beantwoorden. Dat is alles wat u voor nu hoeft te doen. We zenden u aanvullende informatie en instructies toe zodra deze beschikbaar komen.

Hoe achterhaal ik of ik een energiecontract met dynamische, vaste of flexibele tarieven heb?

U komt erachter of uw energiecontract in Nederland variabele tarieven heeft, door te zoeken naar termen zoals 'variabel tarief', 'variabele prijzen' of een tariefstructuur die niet vastligt. Uw energieleverancier heeft specifieke informatie die aangeeft of uw prijs constant blijft gedurende een bepaalde periode of per kwartaal of jaar opnieuw wordt vastgesteld.

Contact

Hoe neem ik contact op met u?

Ons team staat klaar om vragen te beantwoorden en u te helpen meer te weten te komen over uw recht een claim in te dienen. Stuur een e-mail naar info@mijnenergieclaim.nl